Jesus – En Närmare Titt På Vem Han är- Del 8

Jesus – miraklernas Herre!

Jesus är Guds son så han är alltigenom Gud. Han blev också människa för att kunna rädda oss. Den dag när den Helige Ande föll över Jesus, så började snickarsonen från Nasaret sin mirakulösa tjänst bland människor. Överallt, i olika sammanhang, berörde han människors liv med sin övernaturliga kraft. På samma sätt berör Han våra liv idag – om vi vill tro på det!




 

Mirakel för att glädja och hjälpa människor

Joh.2:1-11, Joh. 10:10,

Det första under Jesus gjorde kunde man väl tycka var lite onödigt….. Jesus var på bröllop och de hade inte tillräckligt med vin, så han gjorde ett mirakel genom att förvandla deras vatten till vin. Det verkar som om hans mamma hade bett honom att göra något (v.5), i alla fall förväntade hon ett mirakel från Jesus. Man kanske kan undra hur det kom sig, kanske hade Jesus gjort fler mirakel innan? Hur som helst, för att glädja sin mamma och alla bröllopsgäster så gör han ett mirakel. Det här visar verkligen Jesu hjärta… han bryr sig om en vanlig, liten ovidkommande detalj (kanske stor för den som bjöd in till bröllopet) men ändå… inget livsviktigt. Han har kommit för att ge oss liv och glädje och vill vara en del av våra liv och välsigna oss i våra vardagliga med sina mirakel. Är inte det underbart!

 

Jesus är Herre över naturen!

Matt.8:23-26, Matt.14:25-33, Matt.17:24-27,

Vid flera tillfällen så ser vi hur Jesus råder över naturens krafter. Vid ett tillfälle är Han ute på sjön med sina lärjungar och det blåser upp till storm. Själv ligger han och sover lugnt i båten, men stressade lärjungar väcker Honom och han talar till vågorna att vara stilla. Vågorna lyder omedelbart och allt blir kav lugnt, men lärjungarna får sig en läxa: Jesus hade förväntat sig att de inte skulle bekymra sig – Han förväntade tro! Likaså när Han en gång kom gående på vattnet (nej. det var inga dolda stenar under vattenytan som han kunde gå på…..!) och de trodde de såg ett spöke. Han talade till dem att ta det lugnt, och kallade på Petrus att komma till honom på vattnet. Det gick bra så länge Petrus höll ögonen på Jesus, men sen var det kört och Jesus fick fiska upp honom ur vattnet. Så lite tro du har säger han. För Jesus var miraklerna en självklarhet. Jesus visade med all önskvärd tydlighet att Han är Herre över elementen! Och vad sägs om att få skattepengar på ett sådant häftigt sätt, som lärjungarna fick? Kanske ett budskap till dig i dessa skattetider?

 

Jesus botar de sjuka och väcker upp döda

Matt 8:1-4, Matt.8:5-10, Luk.8:43-47, Matt.5:22-24,35-43,

Överallt där Jesus går fram så botar han de sjuka. Ryktet spred sig som en löpeld, och massor av människor kom med sina behov. Och när människor sträckte sig ut i tro så botade Han dem. En man uttryckte: Om du vill kan du göra mig frisk. Jesus var inte sen att uttrycka sin vilja: Jag vill – bli ren! Det är märkligt att det senare har blivit en religiös förvanskning av evangeliet, så detta: ”jag vill”, har ändrats till att bli: ”det är inte säkert”, eller ”kanske Gud vill att du ska va sjuk”, och annat som döljer den verkliga bilden av Jesus. Jesus kom för att hela alla sjuka, och vi har ingen rätt att undanhålla den möjligheten för någon enda människa genom att förvränga evangeliet! Även om Jesus vill hela alla sjuka, så gör Han det inte utan vårt samspel och vår medverkan. Allt Jesus gör i våra liv, gör Han när vi inbjuder Honom och när vi tror på Honom!

Vid många tillfällen frågade Jesus människorna om de tror att Han vill hela dem innan Han gjorde det. Det är som tron och förväntan ”drar” miraklet från Jesus. (kvinnan med blödningar) När den romerske officeren kommer och ber om hjälp, så blir Jesus imponerad eftersom den mannen hade förstått vilken oerhörd Jesu makt och auktoritet Jesus har över sjukdom och död. Jesus uppväcker till och med döda!

 

Jesus driver ut demoner

Mark.1:23-27, Mark.9:17-27, Matt.8:28-33,

Vid flera tillfällen driver Jesus ut demoner ur människor. De manifesterar sig på olika sätt, som sjukdomar och besättelse. (alla sjukdomar är inte direkt orsakade av andar förstås, men vissa gånger kan sjukdomsandar vara orsaken). Men Jesus har fullständig auktoritet över dem, och de bävar för hans namn. Jesus är Herre över allt, alla sorters namn, sjukdomsnamn, demoner eller vad det vara må, måste böja sig för den som har den fulla auktoriteten. På grund av detta så skulle det övernaturliga vara det naturliga i det kristna livet!

 

Samtalsfrågor:
Har du fått se Gud mirakelkraft i ditt liv?
Varför tror du att vi ser förhållandevis lite av tecken och under i Sverige om vi jämför med tex Latinamerika och Afrika?
Varför är det ibland svårt att tro på det övernaturliga? Vad kan vi göra åt det?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *