Allt är Bara Nåd

Ibland så slår det mig…och då blir jag så illa glad (som dom säger i Västergötland…..) Att vara kristen är så fantastiskt! Gud ger så mycket till oss, och allt Han ger är av bara nåd!

Tänk om vi verkligen kunde leva i den barnsliga förvissningen alltid. Att allt är av nåd. Ja, jag vet att vi brukar säga det till varann och att det på ett sätt kanske är den mest använda frasen i vår kristendom, men frågan är har jag riktigt fattat det ändå? Att det ABSOLUT inte går att förtjäna något i Guds Rike. Ingenting. Helande, hjälp med ekonomin, ny glädje, ja vad det än är vi behöver, så vill Gud ALLTID ge det till oss, fritt och för intet.




 

Det är så lätt att komma in i känslan av att även om vi vet att allt i frälsningen ges till oss på grund av nåd, så ska det nog ändå till någon liten ansträngning från vår sida för att Gud riktigt skall kunna välsigna mig. Det är som att det finns ett inrotat tankemönster i oss som är svårt att bryta. Vi är vana att om man ska få nåt, så ska man förtjäna. Så har det ju varit ända sen vi var små, eller hur? Man ska va dukig och ha skött sig bra, då blir man belönad. Få bra betyg i skolan och du blir belönad med ett bra liv, bra jobb osv.

Så lätt det är att vi också tar med detta in i det kristna livet, och tänker att bara jag ber tillräckligt mycket, blir tillräckligt helig och syndfri, eller vittnar tillräckligt mycket så skall jag nog kunna få bönesvar. Då kanske Gud älska mig och vilja hela mig. För inte kan han väl hela mig och fylla mina behov om jag inte gjort allt jag ska? Jag vet ju med mig att jag borde läst bibeln mer, att jag borde ha bett lite mer, jag har för lite uthållighet osv. Jag är övertygad om att många av oss fastnar här. Man ger liksom upp när man kommer hit…det blir hopplöst att be…Alla så vet vi så väl att Gud förmår att göra allt, men eftersom jag verkar misslyckas med mitt kristna liv, så blir det nog inget bönesvar…

Lyssna på vad Paulus sa om det här. ”Ni dåraktiga galater! Vem har förhäxat er, ni som har fått Jesus Kristus framställd för era ögon som korsfäst? Endast det vill jag veta: tog ni emot Anden genom att hålla lagen eller genom att lyssna i tro? Är ni så dåraktiga? Ni som började i Anden, skall ni nu sluta i köttet…. Han som ger er Anden och gör underverk bland er, gör han det för att ni håller lagen eller för att ni lyssnar i tro, liksom Abraham? Han trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet……. Alltså blir de som tror välsignade tillsammans med Abraham som trodde. Gal 3:1ff

Det var inte jag som sa det, som kallade oss dårar…det var bibeln…. Var och en som på något sätt litar på sin egen förmåga passar in på beskrivningen…Det är fullkomligt galet att på något sätt tro att det är min förtjänst som får Gud att verka. Det enda som vi kan göra är att ta emot i tro! På det sättet fick Abraham sitt löfte uppfyllt, och på det sättet får du och jag våra löften uppfyllda. Ja, kanske någon säger, men jag har ju fallit igen, jag har syndat och jag verkar inte få bukt med det..inte kan väl Gud ge mig något då? Det var just syndare som Jesus dog för, och syndar gör vi alla. Synden står inte längre emellan Gud och oss eftersom vi har Jesus som vår Frälsare! Detta är så befriande och om vi verkligen tar emot det så enkelt som det är, så får vi uppleva vad verklig frihet är! Vad jag lyckas med eller inte lyckas med är inte det som bestämmer hur mycket Gud kan hjälpa mig och välsigna mig. Det är enbart genom tro jag kan ta emot det Han vill ge!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *